1. SPIS TREŚCI
Spis Treści
Choroby magiczne i niemagiczne
Połączenie z cechami HPP
Chorowanie
Spis chorób
Charłactwo
Choroby stworzeń magicznych
Skutki kontaktów z niektórymi magicznymi stworzeniami i roślinami
Magiczne Alergeny
2. CHOROBY MAGICZNE I NIEMAGICZNE
Już na łamach powieści o Harrym Potterze, J.K Rowling wspominała o tym z jaką łatwością czarodzieje leczą mugolskie choroby i że chorują na własne, magiczne. Na Haplu jednak czarodzieje w ogóle nie są w stanie zachorować na niemagiczne choroby, mają ich odpowiedniki. Ich działanie oparte jest na Teorii Magicznych Cząsteczek, o czym jednak dowiedzieć się trzeba w IC. Również mugol nie zachoruje na magiczną chorobę, chociaż jego niemagiczna może zostać wyleczona prostymi, magicznymi środkami które dają sobie z nimi radę bez problemu. System skupi się więc na tym, na co nasze postacie mogą zachorować - ludzie, jak i stworzenia.
3. POŁĄCZENIE Z CECHAMI HPP
Aby wpleść System Chorób do zbioru obecnych już systemów, między innymi wiąże się go z Cechami za HPP. Te nie tylko zostają zaktualizowane, ale również zostaje dodana nowa cecha.
Chorowitość - Postać ciężej przechodzi większość chorób groźnych i śmiertelnych, przez co odgrywanie jej trwa dłużej oraz może wyrządzić więcej szkód postaci. Dodatkowo częściej choruje na choroby niegroźne, lecz w obu przypadkach wiąże się to z dodatkowymi HPP.
Zdrowy jak koń! - Postać łatwiej przechodzi większość chorób, głównie niegroźne i groźne. Ich odgrywanie trwa krócej, ale daje mniej HPP.
Urwanie głowy i ręki... I nogi… → Choroba deportacyjna - Jedna z odmian choroby teleportacyjnej. Twoja postać jest bardziej narażona na rozszczepienie przy próbie deportacji (15% szans), a w innych wypadkach odczuwa mdłości i zawroty głowy.
Alergik - Twoja postać jest alergikiem i posiada dwie lub więcej alergie, które należy zawrzeć w kp. Minimum jedna alergia powinna być odczuwalna przez nią w codziennym życiu, jak na przykład uczulenie na sierść kuguchara.
4. CHOROWANIE
Zgodnie z tym co zostało wspomniane parę punktów wyżej, czarodzieje mogą zachorować tylko na magiczne choroby. Tak jak niemagicznymi - mugolskimi, zarazić się można na różne sposoby, czy to przez kontakt z chorym, wirusem/bakterią czy przez wadę genetyczną. Tak też, zgodnie z charakterystyką danej choroby (Opisanych niżej) powinno się dziać w IC. Co jednak zrobić od strony OOC, by móc skorzystać z Systemu Chorób i benefitów z nimi związanych? W przypadku chorób zakaźnych - groźnych lub śmiertelnych trzeba napisać na Panel Ogólny, zgodę w której zawrze się dane dotyczące postaci, argumentacje itp. Każdą inną chorobę jednak można uzyskać w prostszy sposób, bez pisania zgody a jedynie informując o jej rozpoczęciu. Wystarczy w odpowiedniej sekcji na serwerze discord, napisać podstawowe dane postaci - Imię i nazwisko, wiek czy cechy HPP, które mogą mieć znaczenie. Wtedy też gracz na własną rękę może zacząć odgrywać chorobę. Jeśli jednak woli aby to ktoś rozpisywał co kolejne objawy, wystarczy że zwróci się w prywatnej wiadomości do Limuss (dc: limuss). Jeśli gracz będzie sumiennie odgrywał chorobę i jej skutki, może zgłosić się do moderacji po przyznanie Benefitu w formie HPP.
Jeśli choroba jest zakaźna, i nie wymaga zgody, gracz może zarazić postać innego gracza, gdy kontakt między nimi będzie wystarczający. Gdy jednak druga strona nie wyrazi zgody na zarażenie swojej postaci, sprawę należy kierować na Panel Ogólny. Również propozycja zarażenia się może wyjść od “zdrowej” strony, wtedy również należy zadbać o to by istniała możliwość takiego zarażenia na poziomie IC. W obu przypadkach zarażony, otrzymuje nagrodę w formie HPP, równej, wedle tego co określone jest w systemie ale i wymaga się poinformowania o chorobie na dedykowanym ku temu kanale. Aby jednak nie nadużywać Systemu Chorób, określa się okres, po którego upłynięciu można dopiero aktywować kolejną chorobę. W przypadku dla osób z cechą “Chorowitość” jest to półtora miesiąca, dla osób bez cech - dwa miesiące, a dla osób z cechą “Zdrowy jak koń!” - dwa i pół miesiąca. Dodatkowo chorobę może narzucić moderator, lub narrator w porozumieniu z moderatorem, gdy nadarzy się taka potrzeba. Nagroda wtedy również się naliczy.
Aby uzyskać konkretne metody leczenia przez Magomedyków, należy zwrócić się do Limuss (dc: limuss) a w ewentualności do członka moderacji.
5. SPIS CHORÓB
Spis względem tego ze starego forum (archiwum), został zaktualizowany oraz odnowiony, zmieniony pod warunki systemu. Podział jest wykonany wg. zaraźliwości danej choroby.
LEGENDA:
Nagroda: ilość HPP po przejściu choroby (pokazana jest standardowa wartość, dla osób bez poszczególnych cech HPP).
Rodzaj: transmutacyjna/nietransmutacyjna - określamy poprzez obserwację; jeśli pacjent lub jego wydzieliny się transmutują, wtedy chorobę zaliczamy do transmutacyjnych. W przeciwnym wypadku - do nietransmutacyjnych.
Czas trwania: przejściowa/przewlekła; czas trwania choroby NIELECZONEJ, po tym czasie choroba samoistnie zanika, określone w dniach OOC; gdy nie ma pokazanego okresu trwania choroby, oznacza to, że będzie trwała i się pogarszała dopóty, dopóki nie wdrożymy leczenia];
Charakter (niebezpieczeństwo): niegroźna/groźna/śmiertelna;
Uleczalność: uleczalna/nieuleczalna;
Zaraźliwość: zaraźliwa/niezaraźliwa;
Przyczyna: czynnik wywołujący daną chorobę;
Objawy: symptomy, oznaki wystąpienia choroby;
Dodatkowe informacje: szerszy opis przypadłości;
Leczenie: skuteczna metoda zwalczania danej choroby. Ta sekcja będzie udostępniona tylko moderacji i Uzdrowicielom z Munga, żeby nagle każdy czarodziej nie okazywał się magomedykiem i załatwiał niechcianą chorobę machnięciem różdżki, bo przeczytał wątek na forum;
Leczenie objawowe: takie, które mogą ludzie kojarzyć lub może im się wydawać, że to pomaga. Tak jak my czując katar bierzemy krople do nosa, tak samo nasze postacie mogą brać swoje inne preparaty na leczenie objawowe, ale to wcale nie oznacza, że się wyleczą. Te metody śmiało możecie stosować bez obawy, że robicie MG. Ponadto, zastosowanie opisanych w tym punkcie sposobów nie skróci czasu trwania choroby, aczkolwiek może złagodzić objawy.
Choroby oznaczone gwiazdką “*” wymagają zgody na panelu. [K] oznacza dolegliwości, które nie znajdowały się w starym spisie, a które zostały zaczerpnięte z kanonu.
CHOROBY NIEZARAŹLIWE
Dergoz
Nagroda: 350 HPP
Rodzaj: transmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [7 dni OOC]
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Grypopodobny wirus.
Objawy: Osłabienie, gorączka, katar, skóra zmieniająca stopniowo kolor na całym ciele. Zmiana ta następuje bardzo szybko podczas snu i już po pierwszej nocy chory ma typowo azjatycki kolor skóry, by kolejnego ranka obudzić się ze skórą bardziej typową dla plemion Indian północnoamerykańskich, a dnia trzeciego zazwyczaj jego skóra ma kolor typowo afrykański. Zdarza się inna kolejność zmian kolorów skóry, lecz zawsze następuje ona we śnie. Dergoz wzmaga też senność, jako że nie znalazł się jeszcze żaden chory, któremu udałoby się nie spać choć jedną noc, gdy jest na niego chory.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Przygotowuje się specjalną mieszankę wody, werbeny, asfodelusa, gryzącej cebuli i wrzeszczących pomidorów. Miksuje się to wszystko razem i odstawia w chłodne miejsce na godzinę. Taką miksturę należy regularnie pić dwa razy dziennie, co skróci czas choroby o dwa dni.
Lebetius
Nagroda: 200 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [4 dni OOC]
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Różne rodzaje wirusów.
Objawy: Uporczywy kaszel i kichanie, któremu towarzyszy biała para z uszu i gwizd przypominający pisk czajnika. Często mylona z efektem po spożyciu niektórych fasolek wszystkich smaków.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Leczy się ją za pomocą Eliksiru Pieprzowego i przepłukiwania zatok.
Lepros
Nagroda: 250 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [14 dni OOC]
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Często jest pierwszą oznaką alergii, ale w przypadku wrażliwców, również może być spowodowany zwykłym przesuszeniem skóry. Bardzo często dzieje się to latem.
Objawy: Wysypanie skóry czarnym trądzikiem, wraz z owym trądzikiem przychodzi kolejnego dnia wysoka temperatura. Po rozdrapaniu trądziku, zostają trudne do wyleczenia blizny na ciele.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Popularne remedium na Leprosa to Eliksir Pieprzowy, który łagodzi objawy na jakiś czas.
Vomila
Nagroda: 250 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [4 dni OOC]
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Cięższa wersja zatrucia pokarmowego, jednak magomedycy nie potrafią wciąż określić, jaki składnik codziennej diety ją wywołuje. Może ją również spowodować spożycie przeterminowanych Wymiotek Pomarańczowych.
Objawy: Zachorowanie na Vomilę skutkuje wychłodzeniem i często nawet skrajnym wycieńczeniem organizmu spowodowanym przez uporczywe wymioty.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Większość ludzi zażywa Eliksir Zatrzymujący Wymioty oraz Eliksir Pieprzowy. Choroba jednak często szybko się nawraca poprzez złą dietę zaraz po ustąpieniu objawów, o czym wielu ludzi nie wie.
Znikanie epidemiczne
Nagroda: 300 HPP
Rodzaj: transmutacyjna
Czas trwania: przejściowa
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Jeden z rzadszych wirusów.
Objawy: Powolne “znikanie” (tj. nieuwidacznianie się) części ciała, aż w końcu chory staje się całkowicie niewidzialny niczym po Eliksirze Niewidzialności. Chory odczuwa pulsowanie zanikających kończyn.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Ciekawym sposobem na znikanie epidemiczne jest spożycie Eliksiru Niewidzialności uwarzonego na odwrót. Wielu ludzi uważa to za znakomity sposób na tę chorobę, jednakże powraca ona zazwyczaj po jakimś czasie.
Choroba deportacyjna/świstoklikowa [K] (Cecha HPP)
Nagroda: -
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przewlekła
Charakter: niegroźna/groźna
Uleczalność: nieuleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Brak zgodności pomiędzy wzrokowym, subiektywnym postrzeganiem ruchu a sygnałami, które odbierane są przez błędnik, odpowiadający za zmysł równowagi.
Objawy: Bladość skóry, nudności, szumy uszne, utrata równowagi, w skrajnych wypadkach oczopląs, wymioty, trudności z oddychaniem. Dodatkowo, przy każdej próbie deportacji istnieje 15% szans na rozszczepienie.
Dodatkowe informacje: Odmiany tej choroby to choroba lewitacyjna (ang. Levitation sickness), która ma takie same objawy, tyle że uaktywniają się one podczas lewitacji czy choroba świstoklikowa (ang. Portkey-sickness), wywoływana przez podróż świstoklikiem.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Niestety, nie jest możliwe wyleczenie się z tej choroby. Można jedynie łagodzić jej objawy. Pomocne jest, o dziwo, zażycie Zmarzlinki przed planowaną teleportacją. Z wiekiem objawy słabną.
Chabrowiec Dotykowy
Nagroda: 450 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowy [14 dni OOC]
Charakter: groźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Jest to łagodniejsza odmiana Chabrowca Śmiertelnego, od którego właśnie można się zarazić. Zarażony nie może dalej rozprzestrzenić tej choroby. Zazwyczaj podatni są na nią czarodzieje od ujawnienia mocy do około 17 roku życia, a szansa na to, że zarazi się nią ktoś starszy, jest niewielka.
Objawy: Niebieska wysypka na dłoniach i twarzy. Krosty często niespodziewanie pękają, wywołując ból, rzadziej krwawienie. Z czasem występuje też znaczne osłabienie mocy magicznych, prowadzące nawet do całkowitego zaniku mocy, jeśli chory zbyt często ją nadwyręża. Z każdym treningiem zaklęć czy pojedynkiem zaklęcia mają coraz mniejszą moc, a chory bardziej się męczy. Występuje też ogólne osłabienie organizmu.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Krąży wiele różnych wersji o remedium na tę chorobę, szczególnie w środowiskach medycyny alternatywnej. Nieleczona co prawda ustępuje sama, ale dopiero po [dwóch tygodniach OOC], gdy z ciała zejdą wszystkie krosty. Krosty zaś u słabszych organizmów mogą pękać częściej i w większych ilościach, powodując dużą utratę krwi (zwłaszcza u małych dzieci), przez co może wymagana być hospitalizacja. Zaś zagojone rany, które nie były leczone, pozostawiają liczne blizny.
Grzyźlica (ang. Scrofungulus) [K]
Nagroda: 400 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [7 dni OOC]
Charakter: groźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Mikrobakterie atakujące szyję. Może się uaktywnić na skutek złych warunków higienicznych, głównie u młodych dorosłych.
Objawy: Zapalenie, podrażnienie oraz obrzęk węzłów chłonnych w szyi, przewlekły Karid, utrata apetytu.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Większości czarodziejów nie jest znana ta choroba.
Mózgowa groszopryszczka (ang. Cerebrumous Spattergroit) [K]
Nagroda: 750 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [do 21 dni OOC]
Charakter: groźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Groźniejsza odmiana groszopryszczki, zazwyczaj po przechorowaniu groszopryszczki, nawrót może wystąpić pod tą postacią. Wywoływana przez grzyba, zazwyczaj spowodowana długotrwałym przebywaniem w wilgotnych miejscach o wątpliwej higienie.
Objawy: Takie same, jak przy groszopryszczce, z tym dodatkiem, że powoduje również poważne zamieszanie i zaburzenia pamięci.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Czarodziejom przeważnie nie jest znana ta odmiana groszopryszczki.**
Titik
Nagroda: 400 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa
Charakter: groźna/w skrajnych przypadkach śmiertelna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Nadużywanie różnorakich eliksirów, brak higieny przyrządów eliksirowarskich.
Objawy: Choroba objawiająca się w początkowym stadium rumieniem zazwyczaj zajmującym obszar podbrzusza. Następnie promieniuje on w postaci powstających bąbli, które po zetknięciu ze zbyt gwałtownym dotykiem pękają, prezentując oleistą ciecz w odcieniu dojrzałego banana. Oprócz tego chory dostępuje omamów w postaci widzenia wszystkiego w podwójnych rozmiarach.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Kąpiel ziołowa z rdestu ptasiego i dyptamu. Niektórzy próbują również spożycia Eliksiru Poprawiającego Wzrok, jednak nie przynosi to żadnych efektów.
Kagonotria
Nagroda: 2000 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przewlekła
Charakter: śmiertelna
Uleczalność: nieuleczalna (leczenie jest trudne, kosztowne i rzadko kiedy skuteczne)
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Nieznana, najprawdopodobniej jest to wirus.
Objawy: Guzy na skórze lub wewnętrzne na organach, słabość, nieprzemijające stany gorączkowe, przewlekłe bóle danej kończyny, piszczący kaszel, brak przyrostu ciała.
Dodatkowe informacje: W nielicznych przypadkach wnika w strukturę genetyczną, zostawiając w genach swój ślad, przez co dzieci osoby chorej mogą być obciążone. Nie ma również zasady co do wieku, w którym przechodzi się chorobę - jej ofiarą padają zarówno trzynastolatkowie, jak i osoby w podeszłym wieku. Walka z Kagonotrią jest trudna ze względu na to, że można jedynie przypuszczać, gdzie i kiedy nastąpi kolejny przerzut - znane są przypadki ataku kilku organów jednocześnie.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Zazwyczaj bez specjalistycznej pomocy choroba wyniszcza ciało czarodzieja w przeciągu [paru miesięcy OOC].
CHOROBY ZARAŹLIWE
Karid
Nagroda: 270 HPP
Rodzaj: transmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [dzieci i młodzież 7 dni OOC, dorośli do 14 dni OOC]/przewlekła
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Gwałtowne zmiany temperatury, wyziębienie organizmu.
Objawy: Karid zwany jest katarem czarodziejów. Wydzielina jest płynna, jednak zmienia ona regularnie kolory. Po wydobyciu się z nosa transmutuje się ona w coś przypominającego tęczowy kłębek sierści kota.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Przeczyszczenie zatok przy pomocy źródlanej wody rzekomo ma chociaż trochę zniwelować objawy.
Limfadora (choroba narracyjna z 2018 roku)*
Nagroda: -
Rodzaj: transmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [parę tygodni OOC]
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Rzadki wirus.
Objawy: Karid, kaszel, gorączka, przemiana cech płciowych na przeciwne.
Dodatkowe informacje: Choroba ta wystąpiła epidemicznie na terenie całej Wielkiej Brytanii w roku [grudzień 2018 OOC]. Nigdzie indziej wcześniej nie wystąpiła, zaś lek na nią odkryto po paru miesiącach od wybuchu epidemii. Przenosi się drogą kropelkową.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Remedium okazała się być viagra, aczkolwiek choroba ta rozwija się do pewnego momentu, potem chory zaczyna samoistnie zdrowieć.
Nitinia
Nagroda: 600 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Brak odpowiedniej higieny miejsc intymnych.
Objawy: Z początku brak, dopiero po dwóch tygodniach na miejscu intymnym chorego wykształca się bolesna narośl, która po trzech dniach zaczyna wydzielać z siebie wściekle pomarańczową ropę, która jednocześnie paskudnie cuchnie.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Chorzy zazwyczaj smarują narośl maścią z fasolek Pykostrąku lub próbują ją usunąć mechanicznie, co zazwyczaj kończy się bolesnymi obrażeniami. Bez prawidłowego leczenia choroba może ciągnąć się tygodniami i często nawracać.
Świnka mamrotna (ang. Mumblemumps) [K]
Nagroda: 350 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [7 dni OOC]
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Wirus.
Objawy: Powoduje, że chory na nią człowiek mamrocze, a jego twarz i szyja puchną (magiczny odpowiednik świnki).
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Zazwyczaj przechodzi po [tygodniu OOC], jeśli chory odpoczywa. Czarodzieje z całego świata stosują również okłady z Yam-battisu (wodnej rośliny z Azji).
Groszopryszczka*
Nagroda: 1000 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa
Charakter: groźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Wywoływana przez grzyba, zazwyczaj spowodowana długotrwałym przebywaniem w wilgotnych miejscach o wątpliwej higienie.
Objawy: Objawia się wściekle fioletowymi bąblami na całym ciele, które mają tendencję do ropienia i pękania, a w późniejszym stadium grzyb może zaatakować aparat mowy i chory traci głos. Występuje też ogólne osłabienie ciała.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Leczenie jest długotrwałe, ciężkie i może odbywać się w domu. Zaleca się odizolowanie chorego od osób zdrowych, gdyż jest to niebywale zakaźna choroba.
Średniowieczni czarodzieje uważali, że można się z niej wyleczyć domowymi sposobami. Według nich należało wziąć wątrobę ropuchy, przywiązać ją sobie ciasno wokół gardła, a następnie stanąć nago o pełni księżyca w beczce pełnej oczu węgorzy. Sposób ten działa, jednak dopiero po dwóch takich sesjach (a więc przynajmniej dwóch miesiącach) chory wraca do siebie, i to nie od razu, a dopiero po około tygodniu dodatkowego leżenia. Na dłuższą metę, w zależności od odporności organizmu, może ją długotrwale osłabić. Do momentu pełni jedyne, co można robić, to przekłuwać bąble i przemywać je Eliksirem Czyszczącym Rany, choć jest też rozpowszechniona opinia, że nie powinno się prowokować pęknięcia. Zdania w tej kwestii są podzielone. Przy utracie głosu, przydatny jest Eliksir Przywracający Mowę, a zanim stracimy głos, do złagodzenia kaszlu - Eliksir na Kaszel.
Leurax*
Nagroda: 550 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [10 dni OOC]
Charakter: groźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Wirus atakujący mózg, przenosi się drogą kropelkową.
Objawy: Przez pierwsze dwa dni następuje senność, melancholia, obniżenie się temperatury ciała, po tym czasie następuje stan przeciwny - gwałtowny wzrost temperatury ciała, prowadzący do przegrzania (którego chory nie odczuwa), potliwość. Zamiast ciepła, ofiara odczuwa wielką przyjemność i radość. Ma wrażenie, że świat jest idealny i ma ochotę czynić dobro, a w szczególności przytulać się do innych osób. Gdy ktoś z otoczenia zacznie jej mówić, że jest chora, to zaprzeczy, a gdy ktoś będzie chciał ją siłą zachęcić do leczenia, zacznie się bronić i przyjmie tę osobę za wroga.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]|
Leczenie objawowe: Pierwsze stadium choroby zazwyczaj jest ignorowane i tłumaczone przemęczeniem. Jednakże na objawy drugiego stadium stosuje się różnorakie sposoby, jak na przykład Eliksir Uspokajający, zaklęcie Glacius czy picie wody, z czego tylko to ostatnie może jakkolwiek rzeczywiście pomóc.
Smocza Ospa*
Nagroda: 850 HPP
Rodzaj: transmutacyjna
Czas trwania: przejściowa [21 dni OOC]
Charakter: groźna/śmiertelna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa
Przyczyna: Wirus przenoszony przez smoki.
Objawy: Objawia się wysypem bolesnych dziobów na całą twarz chorego, która jednocześnie staje się zielona. W lżejszych przypadkach występuje tylko zielono-fioletowa wysypka między palcami, choremu lecą iskry z nosa podczas kichania.
Dodatkowe informacje: Smocza ospa przeniesiona została na ludzi ze żmijozębów peruwiańskich, dlatego osoby pracujące na co dzień ze smokami są najbardziej na nią narażone. We wczesnym średniowieczu przeniosła się do Europy nieznaną drogą (możliwe, że czarodzieje europejscy utrzymywali kontakty z Ameryką wcześniej niż mugole). Choroba prawdopodobnie mutowała i stawała się coraz bardziej niebezpieczna, bo w 1379 roku zmarł Chauncey Oldridge, pierwsza historycznie znana śmiertelna ofiara tej choroby.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Pacjent powinien spożywać dużo wyciągu z asfodelusa i odpoczywać.
Chabrowiec Śmiertelny [Tylko dla osób z wadą “Chorowitość”]*
Nagroda: 3000 HPP
Rodzaj: transmutacyjna
Czas trwania: przewlekła [zazwyczaj zanika po osiągnięciu 35 roku życia]
Charakter: śmiertelna
Uleczalność: nieuleczalna
Zaraźliwość: zaraźliwa (zaraża się łagodniejszą odmianą - Chabrowcem Dotykowym)
Przyczyna: Wadliwy gen. Chory może zarazić inne osoby poprzez dotyk lecz nie Chabrowcem Śmiertelnym, acz Dotykowym.
Objawy: Słaba kontrola nad mocą. Raz rzucane zaklęcia są bardzo słabe, a za drugim razem moc zaklęcia jest niespotykanie duża. Częstotliwość znacznie mocniejszego użycia magii wzrasta aż do utraty kontroli nad magią i śmiercią chorego. Występują też niebieskie krostki wielkości ziarenka kaszy ukryte na skórze głowy. Powodują uczucie swędzenia. Gdy chory pozwoli im za bardzo urosnąć, pękają i krwawią. Często ich ostateczną formę, czyli ogromne krosty o mocno chabrowym kolorze, widać dopiero tuż przed śmiercią lub po niej.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: W złagodzeniu objawów mogą pomóc szampony lecznicze z suszonej pokrzywy i rogatych ślimaków. Ponadto, wiele osób tatuuje sobie runę Ingwaz na karku, co ich zdaniem zmniejsza ilość krostek.
6. CHARŁACTWO
Charłactwo jest to rzadko występująca wada genetyczna, pozbawiająca osobę urodzonej w rodzinie czarodziejów zdolności magicznych. Między innymi to od nich, pochodzą w następnych pokoleniach mugolaki, które mają szansę zostać czarodziejami. Nie jest to żadnego rodzaju choroba, a jedynie wada genetyczna. Osoba taka nie jest w stanie czarować, warzyć eliksirów, nauczyć się animagii czy innych magicznych zdolności. Wszelkie kursy mające na celu wydobyć moc z charłaków (np. Wmigurok) nie są skuteczne. Ponadto, charłak nie może zobaczyć dementorów w ich pełnej postaci - ujrzy jedynie wielką, nieprzeniknioną mgłę oraz poczuje głębokie przygnębienie.
Często wada ta spotyka się ze społeczną dezaprobatą i osoba z tą przypadłością wstydzi się jej. Powszechnie próbuje się zintegrować charłaki ze społecznością mugoli - nie będą doświadczać tam tylu zniewag co w świecie czarodziejów i wieść spokojne, normalne życie. Niektórzy jednak decydują się zostać w świecie czarodziejskim, co też popiera druga strona, nakłaniająca do zatrudniania charłaków, tam gdzie ich dysfunkcja nie utrudnia pracy. Do odgrywania charłaka nie jest potrzebna zgoda na panelu.
Inną zawiłością związaną z magią w ciele człowieka, może być Obskurus. Ten chociaż szerzej wyjaśniony będzie na łamach Systemu Zaklęć, tak i tutaj przedstawiona będzie jego krótka charakterystyka. Sam Obskurus bowiem jest pasożytniczą energią, która wchodzi w relację z młodymi czarodziejami, którzy od dzieciństwa blokują swoją moc przez wzgląd na przemoc fizyczną czy psychiczną. Stają się Obskurodzicielami, którzy nie korzystają świadomie ze swoich zdolności.
7. CHOROBY STWORZEŃ MAGICZNYCH
Stworzenia magiczne również chorują i mają swoje dolegliwości. Niektóre z ludzkich chorób dotykają także i zwierząt. Pod spodem znajduje się lista chorób, na które cierpią magiczne stworzenia:
M.in wymienione wyżej jak: Smocza ospa, Groszopryszczka, Mózgowa groszopryszczka, Kagonotria, Lebetius ale również:
Chropianki (pchły/ - z kanonu) [K]
Nagroda: 300 HPP
Przyczyna: Nieprawidłowa higiena.
Objawy: Uporczywy świąd na całym ciele.
Dodatkowe informacje: Chropianki atakują magiczne ssaki i ptaki (np. psidwak, kuguchar, ale też np. lelek wróżebnik). Żerują one też na różdżkach, wyschniętych na dnach kotła eliksirach lub elektrycznych sprzętach mugolskich.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Syndrom Squabbsa (ang. Squabbs Syndrome) [K]
Nagroda: - (nie można mieć postaci smoka na serwerze)
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa
Charakter: niegroźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Nieprawidłowa higiena i dieta.
Objawy: Niemożność produkowania ognia i częste kichanie.
Dodatkowe informacje: Choroba dotyka tylko i wyłącznie smoków.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Gnicie łusek (ang. Scale Rot) [K]
Nagroda: 350 HPP
Rodzaj: nietransmutacyjna
Czas trwania: przejściowa
Charakter: groźna
Uleczalność: uleczalna
Zaraźliwość: niezaraźliwa
Przyczyna: Nieznana.
Objawy: Blaknięcie łusek i ich masowe wypadanie.
Dodatkowe informacje: Choroba dotyka smoków, węży, jaszczurek, salamander i innych gadów. W przypadku salamander, jeśli nie podejmie się leczenia, stworzeniu może nawet odpaść ogon.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
8. SKUTKI KONTAKTU Z NIEKTÓRYMI STWORZENIAMI, ROŚLINAMI I SUBSTANCJAMI
Punkt ten dotyczy wszelkich efektów różnych rodzajów ukąszeń, zatruć, przedawkowań itd. Będą one trwać aż do podania antidotum, jedynie w niektórych wypadkach zanikają samoistnie. Leczenie tych efektów również jest informacją IC, którą można znaleźć np. w książce ,,Trucizny i Antidota” czy w ,,Poradnik dla Uzdrowicieli" jednak nie oznacza że jest to wiedza powszechna! Sekcja ta jednak nie będzie wynagradzana benefitami ani oskryptowana - ma stanowić wyznacznik, co zagraża w magicznym świecie.
Wszelkie ukąszenia, ugryzienia, użądlenia zwierząt niemagicznych są wyleczalne różnymi antidotum na trucizny, dobieranymi do konkretnego jadu (im groźniejszy jad, tym silniejsze antidotum). Podobnie jednak jak w przypadku niemagicznych chorób, łatwo zapobiec ich działaniom.
Kontakt z nierozcieńczoną ropą Czyrakobulwy
Objawy: Poparzenie i ogromne bąble.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Maść z Kmoraka łagodzi objawy.
Krzyk mandragory
Objawy: Krzyk dojrzałej mandragory jest zabójczy dla ludzi, sadzonki zaś jedynie ogłuszają na kilkanaście godzin.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Przedawkowanie eliksirów - Titik (patrz wyżej).
Comburet, zatrucie jadem Tentakuli Jadowitej (ang. Venomous Tentacula Burn)
Objawy: Powoduje bolesne, punktowe zatrucie, które równomiernie przechodzi na dalsze, zdrowe fragmenty skóry. Niegdyś była nieuleczalna i powodowała, że chorego całkowicie pokrywała jedna, czerwona rana.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Smarowanie zatrutego fragmentu skóry antidotum sporządzonym z wywaru z liści cyprysu, zakrapianych odrobiną odorosoku i łyżką Ognistej Whisky. Wbrew niektórym pogłoskom, alkohol jest tutaj kluczowym składnikiem, który po podgrzaniu sprawia, że wszystkie ingrediencje razem zyskują lecznicze właściwości. Jest to jednak starsza metoda leczenia tej przypadłości i nie jest tak skuteczna jak nowoczesne sposoby.
Spożycie soku Tentakuli Jadowitej
Objawy: Uczucie pieczenia wnętrzności pijącego, zmiana koloru skóry na jasnofioletowy.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Użądlenie Tentakuli Afrykańskiej
Objawy: Paraliż całego ciała, w konsekwencji śmierć.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Jad ten działa na tyle szybko, że uśmierca, zanim niedoświadczone osoby znajdą na nie remedium. Dopiero niedawno odkryto skuteczne antidotum na ten jad.
Przedawkowanie marynowanej narośli ze szczuroszczeta
Objawy: Porośnięcie uszu od środka fioletowymi włosami, które rosną z każdym dniem o około 1 milimetr. Zazwyczaj objawy dostrzega się, gdy włoski są długości około 3 milimetrów, a więc trzeciego dnia. Wtedy mogą zacząć się problemy ze słuchem i swędzenie.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Czarodzieje borykający się z tą przypadłością próbują zazwyczaj golić uszy mechanicznie lub zaklęciem Diffindo, co jest bardzo niebezpieczne, jak i również nieskuteczne, o czym się przekonują nieco później, gdyż następnego dnia włosy odrastają do tej samej długości, jakiej były dnia poprzedniego przed depilacją.
Mambałuska, Łuskowe Zatrucie Skóry - kontakt z pyłkiem kwiatowym rośliny Kobra Lily
Objawy: Efektem kontaktu pyłku ze skórą czarodzieja są drobne, niewielkie łuski powstające na skórze w miejscach kontaktu z pyłkiem rośliny, z biegiem czasu ta płytka rogowa rozprzestrzenia się. Łuski wyglądem przypominają te wężowe i mają szarobrązowy kolor. Poza łuskami, choroba ta wywołuje halucynacje, ale jednocześnie sprawia, że dotknięty nią pacjent jest łagodny i nikomu nie zagraża. Co dziwne, pyłek wywołuje te objawy tylko u niepełnoletnich czarodziejów w wieku nastoletnim, zatem choroba ta nie grozi osobom dorosłym.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Antidotum na Łatwe Trucizny/Biały Miód. Na dłuższą metę jednak eliksiry te spowodują tylko zanik halucynacji oraz spowolnienie rozprzestrzeniania się łusek (Biały Miód oczywiście będzie w tym bardziej skuteczny, niż jego słabsza wersja).
Amentis - zażycie nieprzetworzonych liści Raptuśnika
Objawy: Silne halucynacje, niekontrolowany śmiech i stan przypominający skrajną histerię.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Podawanie co 8 godzin jednej fiolki Eliksiru Uspokajającego, po dwudziestu czterech godzinach (a więc trzech dawkach) chory całkowicie dochodzi do siebie.
Spożycie przeterminowanych Wymiotek Pomarańczowych - Vomila (patrz wyżej)
Ukąszenie Szczuroszczeta
Objawy: Pocenie się, dreszcze oraz bolesne, płomienne gazy z odbytu.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Objawy te utrzymują się do maksymalnie dwóch dni, więc najlepszym lekarstwem jest czas. Zaleca się jednak wizyta u specjalisty, jeśli chcemy normalnie funkcjonować. Oczywiście nie powinno się nie przebywać długo w pozycji siedzącej oraz nosić spodni, gdyż mogą ulec spaleniu.
Użądlenie Żądlibąka
Objawy: Lekkie zawroty w głowie, lewitacja. Zbyt duża ilość użądleń może sprawić, że ofiara będzie się unosić nad ziemią przez kilka dni, a w przypadku silnej reakcji alergicznej może dojść do stałej lewitacji.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Żądlibąki pochodzą z Australii, zatem czarodzieje z Wielkiej Brytanii nie spotykają się zbyt często z takimi przypadkami.
Użądlenie Fioletowego Trutniowca Krwiopijca
Objawy: Fioletowa wklęsłość skóry, swędzenie i pulsowanie.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Maść z Kmoraka z dodatkiem ślazu łagodzi objawy.
Użądlenie Czerwonego Trutniowca Krwiopijca
Objawy: Czerwona wklęsłość skóry, swędzenie i pulsowanie. Dodatkowo ofiara zaczyna słabnąć i finalnie mdleje.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ugryzienie Bahanki
Objawy: Kłujący ból i żółte zabarwienie skóry w miejscu ugryzienia.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ukąszenie Langustnika Ladaco
Objawy: Prześladujący przez tydzień [4 dni OOC] brak szczęścia, pech.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nie istnieje powszechne remedium na to schorzenie.
Spożycie mięsa Langustnika Ladaco
Objawy: Wysoka gorączka i nieprzyjemne, zielone zabarwienie twarzy.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Wielu osób ze środowisk magomedycyny alternatywnej zaleca smarowanie twarzy śluzem strączka Wnykopieńka, zmieszanym ze zdrobnionymi jajkami popiełka.
Użądlenie Mantykory
Objawy: Niszczenie układu nerwowego - zaburzenia pracy narządów zmysłów, przeszywający ból głowy, omdlenia. Przebicie kolcem jadowym Mantykory jest o wiele groźniejsze niż zatrucie jej jadem. Jad wprowadzony przez kolec jadowy jest świeży i silniejszy, zatem śmierć następuje w przeciągu minuty.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ukąszenie Bazyliszka
Objawy: Jad rozprzestrzenia się poprzez układ krwionośny, doprowadzając do zaburzenia pracy całego organizmu.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ukąszenie Akromantuli
Objawy: Paraliżuje ciało ofiary nawet na kilka godzin, sprawiając jednocześnie ogromny ból i opuchnięcie ciała w miejscu ugryzienia. Osoba ugryziona traci wszelkie siły w przeciągu kilkunastu minut.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ugryzienie Wampira - System Wampirów
Ugryzienie Wilkołaka - System Wilkołaków
Ukąszenie Smoka Norweskiego Kolczastego
Objawy: Podniesienie się temperatury ciała, zawroty głowy, a nawet utrata przytomności czy zaburzenie percepcji.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ukąszenie Żmijozęba Peruwiańskiego
Objawy: Intensywne halucynacje i bolesna opuchlizna w miejscu ugryzienia. Rany tego smoka goją się bardzo długo, zaś nieleczone mogą doprowadzić do infekcji i zakażenia się smoczą ospą.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ukąszenie Pikującego Licha
Objawy: Rozcieńczony Jad pozwala usuwać złe wspomnienia. W wysokim stężeniu jest jednak w stanie sprawić, iż osoba zapomni na kilka dni o własnej osobowości.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Ukąszenie Boomslanga
Objawy: Paraliżuje kończyny na godzinę.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Nieznane.
Kontakt ze śluzem Toksyczka
Objawy: Niegroźna dla czarodziejów substancja toksyczna. Potrafi jednak zniszczyć i wypalić wszelkiego rodzaju rośliny. W zetknięciu ze skórą może powodować wysypkę bądź rany podobne do oparzeń.
Leczenie: [ZASTRZEŻONE]
Leczenie objawowe: Smarowanie maścią z Kmoraka.
9. MAGICZNE ALERGENY
W związku z tym, że odrzucamy mugolskie choroby, odrzucamy i mugolskie uczulenia. Zatem czarodziej nie może być uczulony na orzeszki ziemne, w zamian zachęcamy do odgrywania uczulenia na substancje z poniższej listy. W niektórych wypadkach reakcja alergiczna może być silniejsza niż ta opisana w podpunkcie “PRZEBIEG UCZULENIA” (np. przy użądleniu Żądlibąka może nastąpić efekt trwałej lewitacji). Jednak pytania i ustalenia dotyczące konkretnych objawów i uczuleń, prosimy kierować do aktualnego Opiekuna.
ALERGENY:
Sierść, włosy stworzeń magicznych (np. kuguchara, psidwaka),
Wydzieliny stworzeń i roślin magicznych (np. śluz Szczuroszczeta, Gumochłona; jad Tentakuli Jadowitej; Odorosok),
Brodawkolep,
Bulbadoks,
Sok dyniowy,
Raptuśnik,
Ektoplazma,
Czosnek (wampiry),
Pykostrąk (trolle i ich mieszańce),
Samosterowalne śliwki,
Kicharek,
Skrzeloziele,
Dyptam,
Olej guzanowy,
Fiaski (bardzo mały procent czarodziejów jest na nie uczulony).
Uwaga! Nie jest to pełna lista alergenów - wymienione są tu tylko te najpopularniejsze.
PRZEBIEG UCZULENIA:
Podobnie jak u mugoli, mogą wystąpić przeróżne objawy, takie jak uporczywy katar (czyli Karid, jednak uwaga - występuje on w słabszej formie oraz nie jest zaraźliwy), kichanie, łzawienie oczu, Lepros (tak samo jak w wypadku Karidu), a w skrajnych przypadkach problemy z oddychaniem.
LECZENIE OBJAWÓW UCZULEŃ:
W Mungu po przeprowadzeniu testów alergicznych Uzdrowiciel przepisuje leki przeciwalergiczne, które należy zażywać doraźnie. Nie oznaczają one jednak całkowitego wyleczenia z alergii, hamują one tylko jej działanie podczas regularnego korzystania.
10. ZAKOŃCZENIE
System Chorób stworzony został by wnieść do rozgrywki nie tylko nowe choroby, ale ujednolicić ich działanie i leczenie, dając przy okazji graczom nową przestrzeń do odgrywania, za co dodatkowo mogą być wynagrodzeni. Z całym pomysłem wyszła Aveloo, która pierwsza zaczęła nad nim pracować. Sama tylko jej pomagałam, a w ostatnim czasie opisałam sposób chorowania i dopilnowałam szczegółów. Kieruje też podziękowania dla Tamai, która zajęła się tutaj korektą. Jeśli ktoś chciałby zająć się napisaniem skryptu, który mógłby usprawnić cały system, proszę zwróćcie się do mnie na pv.
Wersja w dokumencie - Klik!