I. BIZNES WŁASNY
Biznes własny, to taki, który jest tworzony zarówno w IC jak i w OOC. Wasza postać jest właścicielem, rejestruje działalność w Ministerstwie, decyduje i rządzi ogółem wszystkim od zera. Posiada ona również akt budynku, który sama kupuje na potrzeby przedsiębiorstwa. Taki biznes wystarczy zarejestrować w MM oraz wycenić ewentualne produkty na panelu, po czym można już działać!
Czyli, jak założyć własny biznes?
Opracowujecie biznesplan, Waszą ofertę, wybieracie lokal.
Piszecie zgodę na panel ogólny, żeby wycenić itemki z Waszego przedsiębiorstwa (więcej o tym w rozdziale WYCENA I OPŁATY ZA BIZNES).
Udajecie się do DPPC, żeby zarejestrować biznes (opłata 100 knutów).
Organizujecie lokal, akt własności itd. Jeśli brakuje Wam środków na wykupienie lokalu, możecie:
Wziąć pożyczkę/kredyt na start w Banku Gringotta (ogarniacie sami w IC z pracownikami banku)
“Otrzymać” go za darmo, jednak wtedy biznes będzie uznany za przejęty, zatem budynek jest dla Was dostępny, aczkolwiek nie dostajecie do niego aktu własności (więcej o tym w rozdziale BIZNES PRZEJĘTY). W przyszłości, gdy będzie Was już stać na wykupienie budynku, możecie go zakupić i otrzymać akt własności.
Można zgłosić się do Opiekuna Biznesów po cotygodniowe dofinansowanie (więcej o tym w rozdziale DOFINANSOWANIE).
Otrzymujecie itemki. Można na tym etapie zakupić sobie również NPC, który będzie wygodnym i dostępnym w każdej chwili sprzedawcą, ale wtedy nie będzie przysługiwało Wam dofinansowanie.
Od rozpoczęcia działalności co 2 miesiące OOC płacicie 20 knutów MM za prowadzenie biznesu.
II. BIZNES PRZEJĘTY
Biznes przejęty to taki, który jest tworzony OOC, ale w IC on gdzieś już sobie istniał raczej niezauważony. Po prostu jest to opcja dla graczy, których nie stać na wykupienie budynku. Wówczas możecie na panelu ubiegać się o przejęcie biznesu - Wasza postać nie stałaby się Właścicielem, a Kierownikiem, który będzie prowadzić biznes, dbać o dobre mienie, pracowników i zatowarowanie. Ponadto, Wasza postać nie otrzymuje wtedy aktu budynku, ale za to ma konkretną pulę itemków, którą będzie mogła sprzedawać samodzielnie lub za pomocą NPC.
Warto zaznaczyć, że właścicielowi IC (temu, który przekazuje Wam biznes) zależy na dobrym imieniu tego miejsca, więc każde ciężkie odstępstwa od założeń mogą zakończyć się rozwiązaniem umowy. Moderacja ma prawo bez podawania przyczyny odebrać Wam prawo do prowadzenia biznesu (chociaż mamy nadzieję, że będzie to ostateczność). Przejęcie nie dotyczy przedsiębiorstw innych graczy.
Istnieje również możliwość przejęcia miejsca kanonicznego (np. Miodowe Królestwo czy różne sklepy na Pokątnej)!
MIEJSCA, W KTÓRYCH MOŻEMY PRZEJĄĆ BIZNES:
- Ulica Pokątna oraz Londyn (z wyłączeniem sklepu zielarskiego/apteki, sklepu Ollivandera, sklepu z kociołkami, McDonald, sklepu miotlarskiego, sklepu sprzedającego magiczne/niemagiczne) stworzenia). Nokturn również wchodzi w grę w przypadku ciekawego pomysłu.
- Hogsmeade.
- W wyjątkowych sytuacjach River Heights.
Po wybraniu wioski/miasta, określacie dokładne miejsce i opisujecie je w zgodzie (np. podając kordy na mapie). W przypadku sklepów będzie wymagane potwierdzenie możliwości wykupienia NPC (np. screen konta w banku). Następnie po wydaniu zgody, “otrzymujecie budynek za darmo” i stajecie się tymczasowo właścicielami miejsca (ale tak jak w przypadku domów w Spinners, nie przysługuje wam dowód własności). W razie odmowy może zostać zaproponowane inne miejsce.
Gdy budynek jest nieumeblowany, możecie zgłosić się o remont ‘na koszt’ właściciela IC. Pokrywa on umeblowanie w kategorii “Porządna konstrukcja” (zobacz: https://forum.hapel.pl/d/255-postanowienie-9-cennik-domow). Koszt remontu pokrywa Gospodarka, a nie MM. W przypadku chęci lepszego umeblowania, Kierownik opłaca koszt na własną rękę. Ponadto, istnieje możliwość wybrania obecnie niewybudowanego miejsca kanonicznie występującego. W innych miejscowościach chcemy unikać przekazywania miejsc, aby skupić się na rozwoju wymienionych wyżej lokacji.
A więc, jak przejąć biznes?
- Piszecie na panel ogólny wg wzoru:
Imię nazwisko postaci:
Wiek:
Nazwa przedsiębiorstwa, które chcesz przejąć:
Lokalizacja: (miejscowość, jeśli jest możliwość kordy/nazwa miejsca)
Pomysły na rozwój/biznesplan:
Powody dla których Twoja postać miałaby się tym zajmować/argumentacja przez IC:
Spis przedmiotów, które chcesz mieć/handlować nimi (w przypadku sklepów można spisać to co jest w obecnych npc + dodać własne):
Karalność postaci IC:
Karalność OOC:
Pracownicy: [tak/nie/w przyszłości]
Punkty zgody nie muszą być długo rozpisane - powinny być one treściwe. Przyszłość często weryfikuje plany.
- Zgłaszacie się do DPPC z zamiarem przejęcia biznesu (w IC wpływa wniosek od Właściciela IC o tym, że przekazuje Wam kierownictwo nad biznesem), pokazujecie OOC zaakceptowaną zgodę, potem w IC podpisujecie umowę i płacicie 100 knutów za przejęcie (OOC: zarejestrowanie) biznesu.
- Można zgłosić się do Opiekuna Biznesów po cotygodniowe dofinansowanie (więcej o tym w rozdziale DOFINANSOWANIE).
- Otrzymujecie itemki. Można na tym etapie zakupić sobie również NPC, który będzie wygodnym i dostępnym w każdej chwili sprzedawcą (ale wtedy nie będzie przysługiwało Wam dofinansowanie).
- Od rozpoczęcia działalności co 2 miesiące OOC płacicie 20 knutów MM za prowadzenie biznesu.
III. DOFINANSOWANIE
Dofinansowanie to wynagrodzenie jako dodatkowy dochód przedsiębiorstwa, w IC traktowany jako dochód pasywny od postaci IC korzystających z Waszych usług. Co tydzień na konto Właściciela/Kierownika przesyłana jest określona kwota, wyliczona na podstawie aktywności pracowników. Najważniejszy wymóg otrzymania dofinansowania to INTERAKCJA Z INNYMI GRACZAMI. Niestety, nie wynagradzamy odegrania jednej akcji do samego siebie - chcemy, abyście odgrywali ze swoimi klientami. To jest główne założenie dofinansowań. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że bywają słabsze momenty w biznesach i nie zawsze jest możliwa interakcja z klientem. Dopóki takie akcje występują sporadycznie, a nie stanowią większej części Waszej aktywności, to nie ma problemu.
Żeby ubiegać się o dofinansowanie, należy napisać do Opiekuna Biznesów, wtedy dołączacie na Discorda i tam na kanale Waszego biznesu postujecie (Wy oraz Wasi ewentualni pracownicy) skriny akcji prowadzenia biznesu (obsługa graczy, tworzenie rzeczy, kontakty z klientami i tym podobne). W przypadku braku aktywności przynajmniej raz w tygodniu (lub znikomej) może ono zostać nieprzyznane lub zmniejszone, ponieważ nie ma być to stała wartość, a ma zależeć od tego, czy gracie.
Komu przysługują dofinansowania?
- Działalnościom jednoosobowym. Wynagrodzenie w tym wypadku wynosi 50 knutów na tydzień OOC.
- Działalnościom z pracownikami. Wynagrodzenie wynosi 50 knutów na tydzień OOC dla przedsiębiorcy oraz po 30 knutów dla dwóch pracowników. [Jeśli firma będzie dobrze prosperować i zatrudniać wielu graczy, można starać się o dofinansowanie dla większej liczby osób]
Komu nie przysługują dofinansowania?
- Biznesom serwerowym, które nadzoruje moderacja: Pubowi pod Trzema Miotłami i Rezerwatowi Smoków. Dlaczego? Biznesy te mają wypłacane wypłaty pod nadzorem moderacji.
- Hodowcom roślin oraz firmom polegającym na 'graniu ze sobą'. Dlaczego? Chcemy wspierać przedsiębiorstwa, które mają szansę na interakcję gracz-gracz. Hodowle same w sobie nie mają kosztów, a przychody zapewnione są przez system eliksirów.
- Biznesom z NPC. Dlaczego? NPC jest pracownikiem, który znajduje się 24/7 na serwerze, więc dostęp do sprzedawcy jest nieograniczony.
IV. WYCENA I OPŁATY ZA BIZNES
Jakikolwiek biznes byście nie zakładali, wpierw należy się zastanowić, co chcecie sprzedawać - przedmioty, usługi, a może i to, i to? Jak już sobie to wszystko rozpiszecie, to należy ustalić wartość Waszych produktów i usług. Po to właśnie jest wycena - Opiekun Ogólny ustala wtedy najniższą możliwą wartość przedmiotu/usługi. Wy możecie (a nawet powinniście!) sprzedać ją za więcej. Zależnie od typu biznesu, zgłaszacie się na panel ogólny i tam:
- W przypadku własnego biznesu: po prostu wypisujecie itemki, które chcecie wycenić wraz z ich opisem. Usługi zaś wyceniacie sobie sami. Najlepiej jest zrobić to zaraz po zarejestrowaniu biznesu w DPPC, żeby nie okazało się, że otrzymaliście wycenę, a biznes nie zostanie zarejestrowany.
- W przypadku biznesu przejętego: ta wycena zawiera się po prostu w samej zgodzie na przejęcie biznesu, więc tam w odpowiednim podpunkcie tak samo wszystko sobie wypisujecie.
JAKIE SĄ OPŁATY ZA BIZNES?
Obecnie gracz, który chce stworzyć biznes, musi zmierzyć się z takimi wydatkami:
- lokal (nie obowiązuje przy biznesie przejętym);
- rejestracja biznesu w MM - 100 knutów, jednorazowo;
- co 2 miesiące OOC zapłata 20 knutów na rzecz MM za prowadzenie biznesu;
- biznesy z NPC mają dodatkowy niewielki podatek, odprowadzany skryptowo za użycie NPC.
V. FAQ
- Kto sprawdza zgody na biznesy?
Zgody na biznes kierujemy na panel ogólny, zatem sprawdza je Opiekun Ogólny w porozumieniu z Opiekunem Przedsiębiorstw. Jednak to ten pierwszy podejmuje ostateczną decyzję.
- Co robi Opiekun Biznesów?
Pomaga przy zgodach, rozdaje dofinansowania, wydaje itemki, obserwuje działalności graczy i czuwa nad systemem, do niego można skierować jakiekolwiek pytanie związane z biznesami.
- Czy istnieją dofinansowania “na start”?
Nie, system ich nie obejmuje, tak samo Ministerstwo Magii już takich nie wydaje. Gdy nie stać Cię nie wykupienie budynku i potrzebnych przedmiotów, proponujemy wybrać opcję biznesu przejętego lub ewentualnie wziąć kredyt w Banku Gringotta.
- Mam biznes już jakiś czas i chcę wprowadzić nowe itemki. Czy muszę pisać od nowa zgodę?
Rzeczy w miarę proste, o małej użyteczności magicznej i które nie są niebezpieczne, możesz zgłosić do Opiekuna Biznesów w celu wyceny. Rzeczy drogie, niebezpieczne lub z założenia rzadkie wymagają już zgłoszenia na panel zgód.
- Jak chcę prowadzić gazetkę/radio i otrzymywać dofinansowanie, to czy muszę mieć zgodę na biznes?
Gazetki zarabiają z systemu prasy (knuty za ilość reakcji na kanale #prasa na discordzie Hapla), ale jeśli chcesz otrzymywać dofinansowanie, to musisz stworzyć do tego osobny biznes i tak samo jak reszta przedsiębiorstw, relacjonować działalność firmy. Może być to wydawnictwo lub jakakolwiek inna firma zajmująca się prasą/dziennikarstwem. Jeśli nie chcesz otrzymywać dofinansowania, to nie musisz nic rejestrować ani pisać zgód - po prostu postujesz swoje dzieło na forum i już!
- Czy muszę zawsze rejestrować biznes w MM?
Jeśli nie chcesz płacić kar pieniężnych, to tak.
- A co jeśli chcę sprzedawać nielegalne przedmioty/usługi?
W Ministerstwie taki biznes nie przejdzie, ale oczywiście jeśli będziesz o tym jawnie mówił_a. Jeśli chcesz założyć nielegalny biznes, musisz w zgodzie dokładnie opisać, jak masz zamiar go prowadzić, aby miało to sens i mogło funkcjonować pod przykrywką biznesu legalnego.
Opracowanie systemu: @Danon
Aktualny Opiekun Przedsiębiorstw: @slowbob
Aktualny Opiekun Ogólny: @Aniata i @slowbob